De in Duitsland woonachtige Bulgaar Plamen Bibeschkov is een kunstenaar die bij elke stap in zijn werk consequent en slagvaardig met de te schilderen problemen van kleur en vorm overweg gaat en niet de kortstondige artistieke trends volgt. In een tijd die gekenmerkt wordt door de dagelijkse stroom van bewegende beelden op televisie, reclame en nieuwe media die onze waarneming in sterke mate beïnvloedt, komen de schilderijen van Bibeschkov ons bijna anachronistisch over. In een proces van continue ontwikkeling heeft Bibeschkov in de loop der tijd een betrouwbare beeldtaal gevonden, die hij altijd weer aanboort zodra hij zijn doeken maakt.
Bibeschkov pland zijn werken niet, hij zegt: “De werken schilderen zichzelf.” Hij maakt ook vrijwel geen series, maar altijd individuele werken. Enkele werken hebben affiniteiten met elkaar of hebben eenzelfde thema. Het merendeel van de werken ontstaan uit de buik en het hoofd van de schilder in een halfslaperige toestand, tijdens oncontroleerbare waarnemingen. De werken ontstaan snel en plotseling. Toeval en kleine foutjes tijdens het schilderen zijn ingecalculeerd, het gaat de schilder niet om perfectie, de handeling van het schilderen is wat telt.
Bibeschkov’s composities en landschappen schijnen in hun monumentale en kalme eenvoud de elementaire vragen over grootte, volume, kleur en locatie in de beeldruimte zeer goed te beantwoorden. Ze volgen een zorgvuldige en evenwichtige samenstelling van oppervlakken en vormen, terwijl de werken hun instinctieve en spontane moment behouden. Plamen Bibeschkov komt ons tegemoet als een uitdager van de tijdgeest, zichzelf afzijdig houd van modetrends en trouw blijft aan zijn eigen stijl.
EXPOSITIES IN DE POOK