Haar werken zijn bijna plastisch te noemen door de hoeveelheid olieverf die ze met paletmessen op het linnen aanbrengt. De schijnbaar argeloos en met snelheid opgezette verftoetsen, blijken op enige afstand samen te vloeien tot een figuratieve voorstelling.
De techniek van Ellen Voets straalt dynamiek uit. Het onderwerp lijkt zich te bewegen op het linnen.
Vandaar dat haar techniek zich bijzonder goed leent voor het schilderen van het levende wezen; mens en dier.
Ellen Voets is vooral bekend in de kunstwereld om haar schilderijen van Afrikaans wild.
Voor haar werk reisde ze verschillende keren naar Afrika om de dieren in hun natuurlijke omgeving te observeren. Vooral groepen dieren hebben haar voorkeur. Ze wordt geboeid door het overweldigende van een kudde olifanten, het sociale gedrag van een apenfamilie of een leeuwin die haar welpen in toom houdt.
Ook de mens is in haar schilderijen te vinden. Om de sterke relatie tussen mens en dier te benadrukken, verweeft ze hen vaak samen in één schilderij.
Zo kan men in haar schilderijen een Afrikaanse krijger aantreffen die naast, of dóór een verbaasde zebra of vervaarlijk ogend luipaard heen geschilderd is.
Een ander favoriet thema is bij Ellen Voets het paard. Ook paarden schildert ze het liefst in een groep en in vólle beweging. De dynamiek spettert eraf. Een vierspan of een groep galopperende paarden lijken zó uit het doek op je af te komen.
Bij deze expositie is vooral aandacht besteed aan deze serie van schilderijen.